Akaun Youtube Kena Strike.

Post pendek je ni. Nak bagitau yang akaun Youtube saya 4 bulan lepas kena strike. Ye betul kawan-kawan. Akaun Youtube kena strike ni bukan main-main. Sekali kena dia tak bagi warning.

Mula-mula tu bengang jugak kenapa la salah satu video saya kena delete, lepas tu kena 'behave' dalam masa 3 bulan.
Video bertajuk GBWhatsapp tu apa?


Akaun Youtube Kena Strike

Takde apa yang boleh saya buat. Rayuan pun tak boleh, nak recover video tu pun tak boleh.

Dah la tu pulak, saya jenis kalau video dah diupload, saya akan delete raw file.

Video yang kena delete tu saya rekod pakai phone cakap pasal GB Whatsapp. Yang mana saya rasa benda tu illegal dan tak boleh dibincangkan.

So saya redha la video kena delete.

Boleh je saya nak delete list video tu dari video playlist saya, tapi benda sama je takkan ada apa yang berlaku. Tetap kena tunggu 3 bulan untuk strikes tu hilang.

Apa kesan Youtube Kena Strike?

Kesannya saya tak boleh nak buat live di Youtube. Alhamdulillah, saya memang tak pernah buat live kat Youtube. Jadi tak mengganggu aktiviti saya di Youtube untuk upload video.

Selepas genap 3 bulan, akaun Youtube saya clear dari sebarang strikes tapi video yang kena strike tu memang tak boleh nak buat apa. Deleted.

Apa pun, dalam nak aktif kat Youtube ni memang ada beberapa perkara kena diambil kira.

Jangan sekali kali langgar terms dan regulation yang Youtube tetapkan.

Biasanya kat Youtube ni paling senang kena amaran adalah apabila kita upload video yang ada lagu background yang copyrighted.

Saya pun pernah kena kat satu video ni. Untungnya Youtube atau owner kepada lagu/muzik tersebut tak take down video saya.

Ya, video saya dibenarkan untuk terus berada di Youtube, tapi dengan syarat la.

Syaratnya segala revenue dan earning Adsense Youtube yang terhasil dari video itu disalurkan kepada pemilik asal muzik.

Saya redha je la.

Jumlah view video saya yang kena copyrights claim tu dah cecah almost 500,000 view ketika artikel ini ditulis.

Mesti banyak income adsense yang onwer muzik tu dapat kan?

Kenapa saya tak delete je video tu?

Sebab video tu antara yang trending dan evergreen.

Saya dapat banyak subscriber Youtube dari video ni. Jadi saya redhakan je income adsense untuk video tu dan saya terima dan bersyukur dengan peningkatan subscriber dari video tu.

Korang nak start gunakan Youtube untuk income korang?

Elok start sekarang, pastikan perkongsian bermanfaat.

4 Ulasan

Terima kasih kerana sudi baca artikel ini. Mohon komen sebagai tanda anda telah menjejakkan diri ke sini.

  1. Beb.. Nak tanya. Kalau kena strike tu dia tulis anda mendapat satu strike, maksudnya 1 minggu tak boleh guna kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengok pada denda. kalau denda tu kata takleh live, jadi dalam tempoh penalti tu takleh buat live. memang saya tak pernah guna pun fungsi live tu, jadi ok je. cuma jangan berulang la strike. serammm

      Padam
  2. assalamualaikum , bro , klau kena strike ke 2 tu mcm mne

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena berhati-hati je. jangan diulangi lagi. takut nanti kena amaran terakhir pulak.

      Padam
Terbaru Lebih lama