Reframing - Ubah pemikiran anda.

Biasalah kita sebagai manusia ni, lumrahnya banyak benda nak dinegatifkan.

Dalam sehari-hari, cuba kira berapa banyak yang kita nak negatif?

Seawal bangun tidur.

Contoh:

-Kenapa takde sorang pun ajak aku pergi sarapan pagi ye?

Kita boleh reframing persepsi kita ke arah yang lebih elok. - Bagusnya aku boleh pergi sarapan kat mana-mana tanpa buang masa berborak. So boleh fokus dengan agenda sendiri.

-Dah kenapa bos asik bagi aku task banyak ni?

Reframing - Inilah peluang untuk aku fokus dan mantapkan skill kerja aku.

-Kerja aku ni mana ada masa nak bersenam?

Reframing - Aku sebenarnya dah start kena susun jadual untuk lebih teratur.

Lebih kurang camtulah reframing.

Maksudnya kita pandang sesuatu situasi tu dari sudut yang lebih bagus manfaatnya tentang sesuatu kejadian.

Pendek kata pikir positif la. Real positive thinking.

Bahkan, sudut positif itu lebih banyak berbanding yang negatif.

Cuma kita sebagai manusia biasa ni selalu senang tertarik kepada 1 benda yang tidak popular a.k.a negatif.

Sekian perkongsian.

Terilham selepas dengan perkongsian Arif RH berkenaan reframing.

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi baca artikel ini. Mohon komen sebagai tanda anda telah menjejakkan diri ke sini.

Terbaru Lebih lama