Prosedur Beli Nombor Plate Putrajaya

Sekiranya anda bersetuju untuk membeli nombor plate Putrajaya, anda perlu memahami proses-prosesnya. Jadi saya akan terangkan prosedur beli nombor Plate Putrajaya sekiranya anda nak minta bantuan saya untuk bookingkan nombor plate Putrajaya untuk anda.

Baca Senarai terkini plat Putrajaya. {alertInfo}

 

Fahami Caj dan Bayaran Dahulu

Bayaran untuk dapatkan nombor plate Putrajaya dari servis saya berbeza mengikut plate. Bayaran adalah merangkumi semua urusan dari awal hingga selesai urusan di JPJ. Saya akan Whatsapp salinan resit kepada anda untuk urusan pendaftaran kenderaan.

Anda hanya perlu forwardkan salinan resit berkenaan kepada salesman kereta atau motor untuk tujuan pendaftaran berkenaan. Itu sahaja.

Pihak SA (Sales Advisor) atau kedai motor yang akan membuat pendaftaran nombor ke kenderaan secara online dengan merujuk slip/resit yang saya berikan. Slip berkenaan mengandungi 2 perkara penting yang akan dirujuk SA untuk tujuan pendaftaran, iaitu;

1. Nombor kad pengenalan
2. Nombor BSN. 

Tempoh untuk dapat nombor yang dibeli adalah 1 hari untuk plate siri FC, FD dan FE. Namun bagi sesetengah kes, tempahan untuk plate F, FA, dan FB anda perlu menunggu dalam tempoh 2 minggu sebelum nombor plate diperolehi. Tapi sekarang semua siri F boleh diperolehi dalam masa 1 hari sahaja.

Nombor yang diperolehi itu pulak perlu available untuk didaftarkan. Dengan kata lain, nombor itu belum didaftarkan oleh mana-mana pihak lain.

Tonton video di bawah ini sebelum anda meneruskan urusan menempah nombor Plate Putrajaya.

Langkah-langkah beli nombor plate Putrajaya

  1. Berikan (Whatsapp) salinan kad pengenalan depan dan belakang bakal pemilik kenderaan yang nak didaftarkan.
  2. Buat bayaran upah dan bayaran yang diberikan melalui Whatsapp (berbeza mengikut plate F, FA, FB, FC, FD, FE dan MALAYSIA)
  3. Anda boleh senaraikan nombor yang anda inginkan. Sekiranya nombor itu masih belum didaftarkan, maka saya akan book nombor berkenaan. Namun sekiranya nombor itu telah didaftarkan oleh orang sebelum ini, maka saya akan memilih mana-mana nombor lain secara rawak.
Contoh Menyediakan / Menulis Senarai Nombor Plate yang anda ingini. Whatsapp kepada saya senarai berkenaan.
Nombor yang saya nak
  • FC 1234
  • FC 2536
  • FC 9515
  • FC 6985
  • FC 2564
  • FC 2654
  • FC 2644
  • FC 7889

 

Nota tambahan : semua nombor 1,2 dan 3 digit untuk F,FA,FB,FC dan FD telah didaftarkan. Makna kata, dah takde. Nombor special seperti AABB, ABBA, ABAB juga telah habis didaftarkan. Yang tinggal hanya nombor random yang biasa. {alertError}

Ingat, spiritnya/objektif utama adalah untuk mendapatkan Plate Putrajaya sama ada F, FA, FB, FC, FD, FE atau MALAYSIA. Ini adalah yang terbaik dan memudahkan urusan booking nombor plate Putrajaya anda. Nombor tak penting, yang penting huruf/siri tu.

Tempoh Menunggu 2 minggu Untuk Plate yang telah Expired (F, FA, FB, FC, FD dan FE)

Seperti yang saya maklumkan diatas, sekiranya tempahan nombor perlu menunggu 2 minggu sebelum mendapat memo kelulusan dari pihak JPJ kerana ada sesetengah nombor-nombor berkenaan telah tamat tempoh atau expired setelah dibooking atau tidak dibayar setelah mendapat memo oleh orang sebelum ini.

Dalam tempoh ini, saya sendiri akan follow up dengan pihak JPJ Putrajaya sama ada nombor itu telah dapat memo kelulusan atau pun belum. Anda hanya perlu menunggu makluman dari pihak saya.

Sekiranya saya memaklumkan memo telahpun diperolehi, anda perlu membuat bayaran penuh untuk saya uruskan proses seterusnya.

Tapi kebiasaannya, saya sendiri yang akan follow up di JPJ Putrajaya untuk memudahkan urusan anda. Tak perlu pening-pening kepala. {alertWarning}

Tapi kalau FD memang boleh dapat on the spot. (Hari yang sama)


Akuan terima permohonan nombor di JPJ


Selepas mendapat memo kelulusan, anda perlu rujuk langkah ke 6 diatas untuk urusan seterusnya.

Sebarang pertanyaan boleh terus Whatsapp saya O1O6OO9966.


54 Ulasan

Terima kasih kerana sudi baca artikel ini. Mohon komen sebagai tanda anda telah menjejakkan diri ke sini.

  1. tuan..no fc ad lg tak kat jpj putrajaya sekarang ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. FC masih ada.
      FB, FA dan F pun masih ada.
      nak MALAYSIA pun ada.

      Padam
  2. Assalamualaikum tuan nimbor FD da ada belom?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh Whatsapp saya untuk kepastian. buat masa ini belum keluar. dijangka april 2021 tapi musim cowid ni susah nak cakap.

      Padam
  3. Salam tuan FD da keluar belom?

    BalasPadam
  4. nombor plate FD akan dikeluarkan pada mei 2021

    BalasPadam
  5. Tuan.. bila boleh booking nombor FD ye? Sbb nmpak mcm nk habis dah FC

    BalasPadam
    Balasan
    1. fc masih banyak. Malaysia pun masih banyak.
      fb, fa dan F pun masih ada.

      Padam
  6. Tuan plate F dan FA masih ada? Mcm mna cara nk tempah kt tuan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh Whatsappp saya tuan.. masih ada F, FA, FB dan FC. Ada juga plate MALAYSIA.

      Padam
  7. Assalamualaikum FC7900 ada lagi ker

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam.. FC7900 sudah didaftarkan oleh orang lain.

      Padam
  8. Tuan bleh check x no plat F4484 / FB 4484 / FC 4484.

    BalasPadam
  9. Assalamualaikum tuan..no plate FC5759 masih ada x?

    BalasPadam
  10. Salam tuan FA2702 masih ada lagi ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selain FC dan F saya tiada list. Jadi untuk confirmkan, saya perlu ke JPJ untuk cek sama ada nombor tu masih ada atau tak. boleh Whatsapp saya.

      Padam
  11. Assalam Tuan

    No F* 1606 masih ada lg ker?

    BalasPadam
    Balasan
    1. availability perlu disemak oleh runner di jpj... untuk FC dan F memang dah takde.

      Padam
  12. Balasan
    1. F8126 dan FC8126 sudah didaftarkan. untuk FB dan FA boleh cuba nasib. Whatsapp saya untuk urusan lanjut.

      Padam
  13. Boleh booking lagi ker plat FD?

    BalasPadam
  14. Utk f3703 / fc3703/f856/fc856 masih available?

    BalasPadam
  15. Balasan
    1. belum open lagi.

      FC - 2019
      FD - 2021
      FE - 2022
      FF - 2023
      FG - 2024

      jadi kiralah sendiri tahun bila nak sampai FT tu.

      Padam
    2. tu dia..lama nak tunggu FG..plet F ni limit setahun sekali ye.

      Padam
    3. Nk FF boleh booking dlu ke awal2 tuan sng nti takut terlepas no yg nak tu

      Padam
    4. tak boleh. Kena tunggu FF dilancarkan baru boleh booking.

      Padam
  16. Nak tahu no. Whatsapp saya O1O6OO9966 ini masih aktif ke? Tak ada bila saya buka. Masih ada lagi ke huruf F/FA/FC?

    BalasPadam
  17. Tuan FE dijangka keluar bila ye?

    BalasPadam
  18. Boleh tolong semak no 3 angka yg ada x kisah F, FA, FB ,FC atau FD

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk 3 digit memang dah habis untuk semua variasi F-FD. Nanti FE boleh try untuk booking ye.

      Padam
  19. brapa tuan amik caj untuk keseluruhan proses ye? tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk caj upah boleh Whatsapp saya 0106009966. Kita borak sana.

      Padam
  20. ade ke FD211 or FE211. nak contact camne ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya ada letakkan nombor telefon saya di hujung artikel.

      Padam
  21. Salam Tuan, FF dijangka kluar bila? F*994 @ F*992 masih ada yg available ke? Terima kasih tuan

    BalasPadam
  22. Salam...phone number x active utk Whatsapp?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aktif tuan... mungkin tuan perlu tunggu beberapa minit sebelum Whatsapp dapat load nama atau nombor saya selepas tuan save.

      Padam
  23. No Plate F5776 / FA5776 / FB5776 / FC5776 / FD5776 masih available ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh terus whatsapp saya untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan dengan availability nombor. 0106009966

      Padam
  24. Boleh tahu bila boleh booking FF

    BalasPadam
Terbaru Lebih lama